اردوگاه غیرقانونی در دارین و توقیف آنتن‌های ماهواره استارلینک

اردوگاه غیرقانونی در دارین و توقیف آنتن‌های ماهواره استارلینک

بیش از ۵۵ کلبه غیرقانونی در سواحل رودخانه‌ای در منطقه بومی Emberá در دارین توسط واحدهای سرویس مرزی ملی پاناما (سنافرون) کشف شد. این اردوگاه که در وسط جنگل دارین، مرز طبیعی بین کلمبیا و پاناما، قرار داشت، به‌طور غیرقانونی به مهاجرانی که در حال عبور از این مسیر خطرناک به سمت شمال بودند، خدماتی مانند غذا و امکانات اینترنتی از طریق آنتن‌های ماهواره استارلینک ارائه می‌داد. این عملیات که با عنوان Arcángel Miguel انجام شد، شامل مشارکت حدود ۱۵۰ مامور سنافرون و همکاری با دادستانی عمومی و وزارت محیط زیست بود.

طبق بیانیه سنافرون، در این عملیات هفت آنتن ماهواره استارلینک که گمان می‌رود برای تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شد، توقیف شد. این کمپ نتیجه اقتصاد غیرقانونی بود که از رنج و ناامیدی مهاجران سوءاستفاده می‌کرد؛ مهاجرانی که توسط قاچاقچیان انسان از سواحل کارائیب به این منطقه هدایت شده بودند. به گفته مقامات، فعالیت‌های مجرمانه‌ای نظیر فحشا، خرید و فروش مواد مخدر و اخاذی نیز در این کمپ رواج داشته و با گروه‌های جنایتکار مانند Clan del Golfo مرتبط بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، این گروه جنایتکار کلمبیایی مسیرهای مهاجرت غیرقانونی در جنگل مرزی دارین را کنترل می‌کند و از اقتصاد غیرقانونی در این کمپ‌ها برای کنترل قیمت‌ها، فعالیت‌ها و حرکات مهاجران استفاده می‌کند.

خورخه گوبیا، مدیر کل سنافرون، یادآور شد که تقریباً یک ماه پیش ۳۰ کمپ غیرقانونی دیگر در منطقه‌ای بومی دیگر در دارین کشف و تخریب شدند. یکی از افراد محلی فعالیت‌های تجاری خود را دفاع کرد و ادعا کرد که اطلاعات سنافرون درباره سوءاستفاده از مهاجران اغراق‌آمیز است. با این حال، مهاجرانی که از جنگل عبور می‌کنند با خطرات متعددی مانند حمله حیوانات وحشی و طغیان رودخانه‌ها مواجه‌اند.

دولت پاناما در پاسخ به این وضعیت، مسیرهای پیاده‌روی در جنگل را برای هدایت مهاجران حصارکشی کرده و یک طرح مشترک با ایالات متحده برای بازگرداندن مهاجرانی که از جنگل عبور می‌کنند، اجرایی کرده است.

سنافرون تأکید کرد که تنها راهرو بشردوستانه مجاز برای ورود به دارین، مسیری است که کاناس بلانکاس را به باجو چیکیتو متصل می‌کند. اردوگاه غیرقانونی کشف‌شده روز شنبه در بخش معروف به دوس بوکاس، خارج از این مسیر مجاز قرار داشت.

5/5 - (1 امتیاز)