...

توافق پاناما و آمریکا برای مسدود کردن مسیر مهاجرتی دارین گپ

توافق پاناما و آمریکا برای مسدود کردن مسیر مهاجرتی دارین گپ

پاناما در توافقی با ایالات متحده برای مسدود کردن مسیر مهاجرتی دارین گپ، هزینه بازگرداندن مهاجران را به عهده خواهد گرفت. خوزه رائول مولینو، رئیس‌جمهور جدید پاناما، اعلام کرد که از امروز و پس از امضای توافق‌نامه با آمریکا، این مسیر بسته خواهد شد.

این توافق چند روز قبل بین دو کشور به امضا رسید. بر اساس این توافق، ایالات متحده هزینه بازگرداندن مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی وارد پاناما می‌شوند را تأمین خواهد کرد.

مولینو در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس‌جمهور، تعهد خود به جلب کمک‌های بین‌المللی برای حل بحران‌های انسانی و زیست‌محیطی موجود را اعلام کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی مهاجرت غیرقانونی گسترده و ارتباطات با سازمان‌های جنایتکار بین‌المللی را تحمل کنیم.»

در بیانیه‌ای که از سوی دولت پاناما صادر شد، آمده است که وزیر خارجه جدید این کشور یادداشت تفاهمی با دولت آمریکا برای جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی از طریق دارین امضا کرده است. این توافق‌نامه که توسط الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده، امضا شد، آمریکا را موظف به پوشش هزینه بازگرداندن مهاجران غیرقانونی می‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این توافق‌نامه برای کاهش تعداد مهاجرانی که از طریق دارین به سمت ایالات متحده حرکت می‌کنند، طراحی شده است. تلاش برای بازگرداندن مهاجران به کشورهای مبدأ آن‌ها کمک می‌کند تا مهاجرت غیرقانونی در منطقه و مرز جنوبی ما کاهش یابد و شبکه‌های قاچاق انسان که مهاجران آسیب‌پذیر را شکار می‌کنند، تضعیف شوند.»

طبق مفاد این توافق، تیم‌های امنیت داخلی ایالات متحده در پاناما به دولت محلی در آموزش پرسنل کمک خواهند کرد و تخصص و توانایی لازم برای تعیین مهاجران قابل اخراج طبق قوانین مهاجرتی پاناما را ایجاد می‌کنند. همچنین ایالات متحده هزینه پروازهای چارتر یا بلیط هواپیماهای تجاری برای بازگشت این مهاجران به کشورهای خود را پرداخت خواهد کرد.

پاناما مسیر دارین گپ را که به یک شاهراه برای مهاجرانی از سراسر نیمکره جنوبی تبدیل شده بود، از امروز مسدود می‌کند. دولت بایدن در تلاش است تا به رای‌دهندگان نشان دهد که کنترل مهاجرت و امنیت مرزی را در دست دارد. در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بایدن را مسئول مشکلات مرزی فعلی می‌داند.

بر اساس داده‌های اخیر، عبورهای غیرقانونی از مرز جنوبی ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده است؛ کمترین میزان در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن که پس از امضای فرمان اجرایی برای محدود کردن مهاجرت ثبت شده است.

این گزارش با همکاری رویترز و آسوشیتدپرس تهیه شده است.

5/5 - (1 امتیاز)
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.