...

گزارش هفتگی مرز ایالات متحده و مکزیک: مهاجرت، اخراج‌ها، و کنوانسیون دموکرات‌ها

گزارش هفتگی مرز ایالات متحده و مکزیک: مهاجرت، اخراج‌ها، و کنوانسیون دموکرات‌ها

به گزارش آریسان 1، پروازهای اولیه از پاناما به مقصد کلمبیا انجام خواهد شد، کشوری که بخشی از مهاجران از آن وارد پاناما شده‌اند. تنها حدود 6 درصد از مهاجرانی که از منطقه داریِن عبور می‌کنند، کلمبیایی هستند. در 22 اوت، دولت پاناما اعلام کرد که به زودی پروازهای اخراج به مقصد اکوادور (29 اوت)، هند (30 اوت)، و چین (3 سپتامبر)، همراه با پروازهای اضافی به کلمبیا، انجام خواهد شد. همچنین، پروازهای ویژه‌ای برای بازگشت اتباع بازداشت‌شده از خاورمیانه نیز به زودی در برنامه قرار خواهد گرفت.

در جنوب، برزیل سفرهای بدون ویزا برای شهروندان برخی از کشورهای آسیایی از جمله هند، نپال و ویتنام را به حالت تعلیق درآورده و صدور ویزا برای برخی کشورها را متوقف کرده است. برخی از این مسافران پس از ورود به برزیل، درخواست پناهندگی داده و سپس به سمت شمال و از طریق شکاف دارین به سمت ایالات متحده حرکت می‌کردند، که اکنون با محدودیت‌های جدید از این سفرها جلوگیری می‌شود.

در همزمان با آغاز کنوانسیون حزب دموکرات در شیکاگو، پلتفرم آن که در 19 اوت منتشر شد، تغییراتی را در قانون مهاجرت پیشنهاد کرد که دسترسی پناهجویان در مرز را در مواقع شلوغی محدود می‌کند. این تغییرات مشابه با محدودیت‌هایی است که در اوایل ژوئن توسط دولت بایدن اجرا شده بود. در بخشی با عنوان «اختیارات اضطراری موقت برای تعطیل کردن مرز»، این پلتفرم که یک سند غیر الزام‌آور است، پیشنهاد می‌دهد:

«هنگامی که سیستم مهاجرتی تحت فشار قرار می‌گیرد، رئیس‌جمهور باید دارای اختیارات اضطراری برای اخراج مهاجرانی باشد که به صورت غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند و رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی را متوقف کند، به استثنای افرادی که از فرایند امن و منظم CBP1 در بنادر ورودی استفاده می‌کنند. این اختیارات باید با استثنائات بشردوستانه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان بدون همراه و قربانیان قاچاق همراه باشد.»

رئیس‌جمهور بایدن در سخنرانی خود در شامگاه 19 اوت به کنوانسیون، از کاهش مهاجرت که در هفته‌های اولیه پس از اجرای قانون پناهندگی رخ داد، ستایش کرد. او افزود: «باید اقدام اجرایی انجام می‌دادم. نتیجه این اقدام اجرایی این بود که برخوردهای مرزی بیش از 50 درصد کاهش یافت. در واقع، امروز گذرگاه‌های مرزی کمتری نسبت به زمانی که دونالد ترامپ ریاست جمهوری را ترک کرد، وجود دارد. و برخلاف ترامپ، ما مهاجران را اهریمنی نمی‌کنیم و نمی‌گوییم که آنها خون آمریکا را مسموم می‌کنند.»

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، در سخنرانی خود در 22 اوت، به ترامپ حمله کرد و او را به دستور دادن به همپیمانانش برای رد کردن آنچه او «قوی‌ترین لایحه مرزی در دهه‌های اخیر» خواند، متهم کرد. او متعهد شد که قانون مرزی را بازگرداند و آن را به امضا برساند. همچنین، او خواستار اصلاحات مهاجرتی از جمله «مسیر به دست آوردن تابعیت» شد.

بخش عمده‌ای از کاهش اخیر دستگیری‌ها به دلیل قانون اوایل ژوئن دولت بایدن است که در حال حاضر در دادگاه به چالش کشیده شده است و تقریباً به طور کامل دسترسی به پناهندگی را برای مهاجرانی که بین بنادر ورودی دستگیر می‌شوند، قطع می‌کند. اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده (CBP) گزارش داده که از زمان اجرای این قانون، بیش از 92000 نفر را به بیش از 130 کشور اخراج کرده است.

در نتیجه این تغییر سیاست، گشت مرزی در ماه ژوئیه تنها 12106 نفر را با اعلامیه‌هایی برای حضور در دادگاه مهاجرت به داخل خاک ایالات متحده آزاد کرده است که این تعداد از 27768 نفر در ژوئن و رکورد 191782 نفر در دسامبر گذشته کاهش یافته است. این کمترین تعداد آزادسازی گشت مرزی از فوریه 2021 و کمترین درصد از کل دستگیری‌های گشت مرزی (21٪) از ژانویه 2021 بوده است.

نزدیک به نیمی از افرادی که توسط گشت مرزی دستگیر شدند (27,313 از 56,408 نفر، یعنی 49٪) تحت رسیدگی سریع به اخراج قرار گرفتند. این فرآیند، که شورای مهاجرت آمریکا آن را به عنوان “روشی که توسط آن افسران سطح پایین مهاجرت می‌توانند به سرعت برخی افراد غیرشهروندی را بدون برگزاری جلسه استماع اخراج کنند” تعریف می‌کند، تنها شامل یک مصاحبه برای ارزیابی ادعاهای ترس از بازگشت می‌شود، در صورتی که مهاجر چنین ادعایی داشته باشد. این درصد بالاترین میزان ماهانه مهاجرانی است که تحت این روند سریع قرار گرفته‌اند.

بر اساس قانون ژوئن، این دادرسی‌ها از افرادی که ادعای ترس دارند، می‌خواهد که سطح بالاتری از استاندارد «ترس معتبر» را برای دسترسی به سیستم پناهندگی ایالات متحده اثبات کنند. کامیلو مونتویا-گالوز از سی‌بی‌اس نیوز با استناد به پرونده دادگاهی در 16 اوت از وزارت امنیت داخلی (DHS) گزارش داد که این قانون باعث کاهش چشمگیر تعداد مهاجرانی شده که ادعای ترس از بازگشت می‌کنند – از 55 درصد به 24 درصد.

واکنش محتاطانه مهاجران به این قانون، دلیل اصلی کاهش 52 درصدی دستگیری‌های گشت مرزی از ماه می تا ژوئیه بود. با این حال، حتی در ماه مه، تعداد دستگیری‌ها در پایین‌ترین سطح خود از زمان روی کار آمدن جو بایدن قرار داشت، که به دلیل سرکوب مهاجرت‌های عبوری توسط دولت مکزیک در اوایل سال 2024 بود. این اقدام مکزیک برای مسدود کردن مهاجران و انتقال آنها به جنوب کشور، باعث شد که دستگیری‌های گشت مرزی از دسامبر 2023 (یک ماه رکورددار) تا ژانویه 50 درصد کاهش یابد و سپس از آن زمان تا ماه مه تقریباً ثابت بماند و دوباره کاهش یابد.

به گزارش یو‌اس‌ای تودی، با کاهش تعداد مهاجرانی که بین بنادر ورودی دستگیر می‌شوند، گشت مرزی در اکثر روزها تعداد «تک‌رقمی» مهاجران را در بزرگترین پناهگاه مهاجران منطقه ال پاسو رها می‌کند. (کسانی که پس از دریافت قرار ملاقات از طریق برنامه CBP One به پناهگاه رها می‌شوند، روزانه بیش از 100 نفر هستند.)

آبراهام مونارز، فعال حقوق مهاجران، به روزنامه سیوداد خوارز نورته گفت که تعداد مهاجران در این شهر مرزی مکزیک به دلیل سرکوب دولت مکزیک کاهش یافته است. همچنین، مردم متوجه شده‌اند که می‌توانند برای قرار ملاقات از طریق CBP One از نقاط دیگری در مکزیک اقدام کنند. مونارز افزود که بسیاری از کسانی که به خوارز می‌آیند، به جای اقامت در پناهگاه‌ها، در هتل‌ها می‌مانند. او گفت: “اکنون، زمانی که آنها قرار ملاقات خود را از طریق CBP دریافت می‌کنند، از مناطق جنوبی‌تر، مانند مکزیکو سیتی به سمت شمال حرکت می‌کنند.”

با این حال، کاهش مهاجرت در بیش از یک ماه اخیر متوقف شده است. نگاهی به بخش‌های مختلف گشت مرزی که داده‌های هفتگی را گزارش می‌کنند، نشان می‌دهد که دستگیری‌های گشت مرزی از اوایل تا اواسط ژوئیه کاهش یافته است.

داده‌ها نشان می‌دهد که عملیات چند میلیارد دلاری «ستاره تنها» دولت جمهوری‌خواه تگزاس برای سرکوب امنیتی مرزی، تأثیر چندانی در کاهش مهاجرت در سال 2024 نداشته است. بررسی دستگیری‌های گشت مرزی بر اساس ایالت‌ها نشان می‌دهد که تگزاس، علی‌رغم این تلاش‌های گسترده، کاهش مهاجرت چشمگیری نسبت به آریزونا نداشته است. این در حالی است که فرماندار دموکرات آریزونا، اقدامات تندرو مشابهی را دنبال نکرده است.

بین دسامبر 2023 و جولای، دستگیری‌های گشت مرزی در تگزاس 86 درصد کاهش یافت، اما این کاهش در آریزونا 84 درصد و در سراسر مرز 77 درصد بوده است. در دوره بین ژانویه و جولای، دستگیری‌های گشت مرزی در آریزونا 74 درصد کاهش یافت، که این رقم بیشتر از کاهش 53 درصدی در تگزاس و 55 درصدی در کل مرز است. همچنین، بین ماه مه و جولای، آریزونا با کاهش 64 درصدی دستگیری‌ها پیشتاز بوده است، که این کاهش به مراتب بیشتر از کاهش 50 درصدی در تگزاس و 52 درصدی در سراسر مرز است.

برای دومین بار در سال 2024، تگزاس در ماه ژوئیه بیشترین تعداد دستگیری‌های گشت مرزی را در میان همه ایالت‌ها ثبت کرده است. گزارش‌های نیویورک تایمز، واشنگتن اگزمینر و ان‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد که کاهش کنونی مهاجرت در مرز باعث شده تا دولت جمهوری‌خواه تگزاس در اواخر ژوئن برنامه خود برای انتقال برخی از مهاجران آزاد شده به شهرهای تحت حکومت دموکرات‌ها را متوقف کند.

علاوه بر این، با وجود اینکه استفاده از برنامه CBP One تقریباً تنها گزینه برای دسترسی مهاجران پناهجو به سیستم پناهندگی ایالات متحده است، اداره گمرک و حفاظت مرزی (CBP) تعداد قرار ملاقات‌های موجود در بنادر ورودی را افزایش نداده است. این آژانس تعداد قرار ملاقات‌ها را در حدود 1450 مورد در روز ثابت نگه داشته، حتی با وجود اینکه عبور از بین بنادر ورودی برای اکثر افراد یک گزینه عملی برای دسترسی به پناهندگی نیست.

این وضعیت ممکن است منجر به افزایش تعداد افرادی شود که در انتظار دریافت قرار ملاقات هستند یا به دنبال دریافت آن از داخل مکزیک هستند، جایی که محدودیت‌های جغرافیایی برنامه CBP One حضور متقاضیان را در مناطق خاصی الزامی می‌کند. در تاریخ 23 اوت، اداره گمرک و حفاظت مرزی (CBP) اعلام کرد که منطقه‌ای در مکزیک که این برنامه در آن فعال است، گسترش خواهد یافت تا ایالت‌های جنوبی چیاپاس و تاباسکو را نیز شامل شود، البته این تغییر فقط برای شهروندان مکزیکی اعمال می‌شود. پیش از این، ویژگی تعیین قرار ملاقات از طریق این برنامه تنها در مناطق شمالی از مکزیکو سیتی به سمت شمال در دسترس بود. اکنون، تنها شهروندان مکزیک می‌توانند از هر نقطه‌ای در کشور به این برنامه دسترسی داشته باشند.

3/5 - (8 امتیاز)
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.