فرار از جهنم مواد مخدر؛ مکزیکی‌ها در جستجوی پناهگاهی امن در گواتمالا

فرار از جهنم مواد مخدر؛ مکزیکی‌ها در جستجوی پناهگاهی امن در گواتمالا

موسسه مهاجرت گواتمالا (IGM) اعلام کرد که چندین خانواده که به دلیل خشونت‌های مرتبط با مواد مخدر از مکزیک فرار کرده و به دنبال پناهگاهی در جوامع منطقه کویلکو، در ایالت هوئهوئتننگو گواتمالا بودند، وضعیت مهاجرت موقت دریافت کرده‌اند.

صدها نفر از مکزیکی‌هایی که به جوامع کویلکو، هوئهوئتننگو فرار کرده‌اند تا از پیوستن اجباری به گروه‌های جنایتکار، به‌ویژه گروه‌های مواد مخدر جلوگیری کنند، وضعیت موقت اقامت انسانی دریافت کرده‌اند. این خبر را موسسه مهاجرت گواتمالا (IGM) در روز پنجشنبه 8 اوت اعلام کرد، در حالی که این افراد هنوز تصمیم نگرفته‌اند که در کجا ساکن شوند.

اخیراً، وزیر خارجه مکزیک، آلیسیا بارسنا، اعلام کرد که حدود 207 نفر در کویلکو باقی مانده‌اند، از مجموع 400 نفری که از تاریخ 23 ژوئیه گذشته، شهر آماتنانگو در جنوب ایالت چیاپاس را ترک کرده‌اند.

بارسنا در کنفرانس مطبوعاتی معمول رئیس‌جمهور مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، گفت: “آنچه بیش از همه این خانواده‌ها را نگران کرده است، شروع به جذب جوانان توسط این گروه‌ها است، به همین دلیل آنها مرز را عبور کرده‌اند.”

در همین حال، روز پنجشنبه، آلفردو دانیلو ریورا، مدیر IGM، توضیح داد که دولت گواتمالا به خانواده‌هایی که به دنبال پناه در کویلکو بوده‌اند، کمک کرده و 279 وضعیت اقامت انسانی موقت صادر کرده است.

او اضافه کرد که از میان این 279 مورد، 61 مرد، 79 زن، 73 پسر و 66 دختر هستند.

ریورا گفت: “ما در مورد واحدهای خانوادگی صحبت می‌کنیم، جایی که بیش از نیمی از آنها کودکان و نوجوانان هستند.”

وی همچنین تأیید کرد که اطلاع دارند برخی افراد در حال بازگشت به مکزیک هستند، اگرچه موضع گواتمالا تسهیل کمک‌های انسانی و احترام به تصمیم خانواده‌ها است.

او گفت که با توجه به اینکه این موارد از جابه‌جایی اجباری است که از مرزها عبور می‌کند، IGM به آنها وضعیت اقامت انسانی 30 روزه اعطا کرده است، در حالی که آنها تصمیم بگیرند که آیا برای پناهندگی یا پناهگاه درخواست دهند یا نه؛ با این حال، تأیید کرد که تاکنون هیچ درخواستی در این مورد دریافت نشده است.

به گفته IGM، بین کسانی که به کویلکو رسیده‌اند، مکزیکی‌ها و تعدادی گواتمالایی که در طول جنگ به آن کشور رفته بودند، حضور دارند. برخی از آنها فرزندان یا دوستان گواتمالایی‌ها هستند.

در مورد حوادث مسلحانه در قسمت گواتمالا، IGM گزارش داد که هیچ حادثه‌ای گزارش نشده است، اما تأیید کرد که از سمت مکزیک صدای تیراندازی‌ها شنیده می‌شود.

چه کسانی جوانان را جذب می‌کنند؟ بر اساس اعلام مقامات مکزیکی، جذب اجباری جوانان در چارچوب “درگیری‌های مداوم” بین دو باند جنایتکار رخ می‌دهد.

طبق گزارش مرکز تحلیل Insight Crime، این باندها کارتل‌های سینالوا و جالیسکو نوئا خنراسیون هستند که برای کنترل مناطق مرزی مهم که مسیرهای قاچاق مواد مخدر، اسلحه و مهاجران از طریق مکزیک به ایالات متحده را فراهم می‌کنند، با یکدیگر رقابت می‌کنند. اخیراً، شهر تاباسکو نیز شاهد درگیری‌های شدیدی بین این کارتل‌ها بوده است.

مقامات مکزیکی به آوارگان پیشنهاد دادند که آنها را به یک پناهگاه در شهر تاپاچولا منتقل کنند، اما بیشتر آنها ترجیح دادند در کویلکو بمانند زیرا به جوامعشان نزدیک‌تر است.

5/5 - (2 امتیاز)